Seneste nyheder


Arkiv

Duft markedsføring

En duft af markedsføring

Hvordan dufter succes? Vi har snuset til de positive sanseindtryk

Hvad tænker kunderne på i de lange køer ved kasseterminalerne i Ikea, Gentofte ? En lørdag i februar ville et kvalificeret gæt være: en dejlig basse til kaffen. Få meter fra kasserne havde Ikea nemlig fuld tryk på bake-off af kanelsnegle.

Markedsføring rammer os og vores sanser med utallige påvirkninger i løbet af en dag. Vi ser, hører, føler og smager. Men hvad med lugtesansen bliver den overset i markedsføringen?

Svaret er nej. Tænk blot på duften af kaffe i nærheden af cafeen, blomsterduft på hotelværelset og duften af ny bil selvom du befinder dig i en brugtvognsbutik. Disse lufte er ikke tilfældige.

Lugtesansen er nemlig en særdeles interessant sans i markedsførings sammenhænge, da den behandler vores følelser, opfattelser og erindringer. Lugte og dufte påvirker det Limbiske System i lillehjernen, som styrer de spontane kropsfunktioner udenom vores rationelle filter. Positive dufte kan således skabe emotionel positivitet og kontakt til både mennesker, steder og produkter. Dufte har det med at hive fat i vores erindrings arkiv. Det kan give underbevidstheden en tur til Mormors kolonihavehus på et splitsekund selvom du står i marmeladeafdelingen i supermarkedet – og så er marmeladeglasset allerede på ved i indkøbskurven.

At dufte udløser underbevidste reaktioner har åbnet døren til et helt nyt område inden for videnskabelig markedsføring. Flere og flere virksomheder anvender derfor duft markedsføring som en fast del af deres markedsføring. Bilproducenter, flyselskaber og detailhandlen er eksempler herpå. Duft markedsføring kan på linje med f.eks. grafik og musik indgå i en virksomheds corporate identity som en form for logoduft.

 

 

Tilmeld vores nyhedsbrev