Seneste nyheder


Arkiv

Kan man score med ambush marketing ?


I skrivende stund står den på EM 2012 i fodbold overalt. Et brag af en kommerciel cocktail bestående af en lidt sportsfolk, nogle officielle sponsorer og massevis af medier. Cocktailen er tiltænkt og tilladt for os alle.

Ved dette års EM var der dog en ingrediens mere i cocktailen. Et par underbukser med navnet på det irske bettingfirma, Paddy Power. Båret og eksponeret af Nicklas Bendtner efter han havde scoret for Danmark mod Portugal. Et eksempel på ambush marketing, da Paddy Power på ingen vis har betalt sig til at være blandt UEFA sponsorerne, der bliver markedsført og får dyrebar eksponering i forbindelse med afviklingen af EM fodboldkampene.

Ambush marketing går måske nok i samme klasse som guerilla marketing, men det er ambush marketing som er klassens frække dreng. For hvor guerilla marketing godt nok også er uventet og kreativ markedsføring for få penge nøjagtig krænker den ingen andre parter – som i tilfældet med Nicklas Bendtner naturligt nok er de officielle sponsorer, de betaler kassen ved kasse 1.

Men virker ambush marketing så, Kan man score med denne form for markedsføring ? Svaret er ja. Naturligvis opnår et stunt som mediedarlingen Bendtners nedfaldne underbukser en massiv eksponering.

Men svaret er også nej, da Paddy Power ikke skal forvente at den helt store konvertering til vaskeægte kunder. Der skal ganske enkelt mere til end en enlig lille svale – også selvom svalen denne gang tonede frem i form af en stor Bendtner.

Jeg vil tro, at ambush marketing øvelsen ved EM ville have givet Paddy Power en bølge af mærkbare resultater og ikke blot et sjovt skvulp i medierne lang hvis ideen var blevet tænkt op, så mange fodboldspillere på forskellige landshold havde fået en lille blød irsk pakke før kampen i øvrigt agerede som Bendtner efter en scoring, ved en skade med videre.

Nu mangler vi bare at se om vi foldboldglade danskere vil bruge udtrykket ”en Nicklas Bendtner” nøjagtig som ”en Jesper Olsen” – det vil kun tiden vise ….

Tilmeld vores nyhedsbrev