Kuvert

En kuvert kaldes også en konvolut. Kuverter findes i en række standardformater med og uden ruder. De mest udbredte og anvendte standardformater til kuverter i Danmark er C4, C5 og M65. Kuverter er ikke blot en emballage, der ender i papirkurven hos modtageren. De kan også bruges til markedsføring. Både til den generelle branding af virksomheden (i form af firmakuverter) og i kampagne sammenhæng (som direct mail kuverter).

Firmakuvert
Da firmakuverter indgår i virksomhedens paperline, er det vigtigt, at de i design og papirvalg matcher de øvrige materialer, så der er en gennemgående rød tråd i virksomhedens paperline. En visuel identitet.

Direct mail kuvert
En direct mail kuvert har til opgave at skille sig ud fra mængden af den øvrige post. Direct mail kuverter er derfor mange gange særprægede i både form og materiale. Det er kun fantasien (og evt. Post Danmark), som sætter grænsen for hvordan en direct mail kuvert kan se ud, og om den også skal kunne føles eller endog lugte på en speciel måde. Er opmærksomhed og høj åbningsprocent et succeskriterium, så tænk kreativt. En direct mail udsendt i en velluftende ottekantet palmebladskuvert har nu engang en bedre chance for at blive set, åbnet og studeret end det traditionelle brev i en standartformats rudekuvert.