sociale media


interessen for brug af sociale media til markedsføring er stor og spørgsmålene mange. Skal min virksomhed kaste sig ud i det ? Misser jeg den store onlinefest hvis jeg venter ? Hvor skal min virksomhed være til stede ? Hvad kan jeg opnå – og hvad kan jeg risikere ? Der er desværre ingen nemme og entydige svar.


De nye muligheder kan for nogle virke spændende og udfordrende, mens de for andre virker som nogle sære størrelser med ukendte markedsmekanismer. Din første beslutning er derfor, at du ud fra modne overvejelser beslutter dig for om din virksomhed og produkter overhovedet passer til anvendelsen af sociale media i markedsføringen.

Har du imidlertid besluttet dig for at (også at) markedsføre ved brug af sociale media, er den første indledende knæbøjninger dog den samme som ved traditionel markedsføring. Spørg dig selv: Hvad er målet – hvad vil jeg opnå gennem min virksomheds tilstedeværelse og indsats ?

En god måde at starte på er, at finde de store øjne og ører frem, være tålmodig og afventende. Følg med i hvad der bliver skrevet om din virksomhed og dine produkter på sites som Facebook, LinkedIn og Twitter og læs med på de forskellige blogs, der interesserer sig for din branche eller produktområde. Læs, lyt og bliv klogere før du selv begynder at lave armbevægelser online. Det er sjældent at den nye dreng i klassen får succes med at sparke døren til klasseværelset ind og råbe her ”Se lige mig!”.

Efter du har monitoreret i et stykke tid, kan du så stille og roligt selv begynde opbygningen af ægte relationer til de andre brugere. Vis og tildel dem interesse – det kræver tid, engagement og kræfter, men er en fornuftig investering i forhold til at bruge salgs- og markedsføringstricks, som hurtigt bliver afluret kan risikere at virke skadeligt.

.