Seneste nyheder


Arkiv

Er marketingchefens online markedsføring ON eller OFF?

nettets mange muligheder giver mindst lige så mange udfordringer

Nok er det spændende og udfordrende at være marketingchef i dag, nem næppe nemt. For aldrig før har der været så mange strenge at spille på, når det kommer til at brande virksomheden og markedsføre produkter. Både ved traditionel markedsføring og ved online markedsføring, som denne blogpost vil se lidt nærmere på.

For hvor meget skal der egentlig til, for at man kan sige, at du som marketingchef udnytter mulighederne i dine online markedsføring? Hvornår står du i uudnyttede muligheder til halsen, og hvornår bidrager dine online tiltag på fornuftig vis positivt til virksomhedens øvrige marketing og målsætning.?

Står din markedsføring på nettet automatisk på ON, hvis du har en hjemmeside, eller er den snarere OFF, hvis du ikke formår, at få folk til at besøge og bruge den? Hvad skal der egentlig til for at du som marketing ansvarlig får succes med din online markedsføring, så den bliver et effektivt afsætnings værktøj for virksomheden?

SUCCES PÅ NETTET

Der er mange spørgsmål og der er ingen sort/hvide og entydige svar. For som ved enhver form for markedsføring handler det jo om at lægge en online strategi der passer netop til den enkelte virksomheds ressourcer og målsætning. Når det er sagt, kan svarene også variere alt afhængig af hvem, du spørger…

Grundlæggende kan man sige, at en succesrig markedsføringsindsats på nettet først og fremmest kræver, en forståelse for hvordan internettet er skruet sammen og en indsigt i de oceaner af markedsføringsmuligheder, der ligger heri. Det alene kræver tid og ressourcer. Herefter en plan for hvordan online markedsføringen skal indgå i den øvrige markedsføring og dernæst udfærdigelse af kreative online tiltag, der skal sikre, at marketingchefens arme kommer helt op i luften.
Det er der i dag en meget stor sandsynlighed for med internettets muligheder i relation til løbende statistik og effektmåling. Performer de nuværende online tiltag godt nok, så kan de på få splitsekunder erstattes af nye.

MARKEDSFØRING AF I DAG

Som verdens største markedsplads er internettet er sted, hvor udviklingen går hurtigt. Der bliver kommunikeret, markedsført, handlet og i et tempo, som ligger langt fra den traditionelle markedsføring. Her kunne marketingchefen i en ikke så fjern fortid køre en printannonce kampagne, og måtte så pænt afvente målgruppens dom og resultaterne af sin kampagne investering. Tiden kunne så bruges til at håbe og krydse fingre for at kampagnen ville bære frugt. Det var først, da svarkuponer i annoncer og magasiner indtog deres plads i markedsføringen, at marketingchefen fik en lidt forbedret statistik at arbejde med. Havde postbuddet for få kuponer med i posen til virksomheden, skulle der gøres noget. Magasinet eller avisen hvori kuponannoncen var indrykket, kunne miste sin plads på mediaplanen og reklamebureauet kunne med fordel give tekstforfatteren besked på at skrive forsvarstalen for annoncen og dens placering.

Ved online markedsføring er forholdene ganske anderledes. Her kan alt måles, vejes og dokumenteres på få øjeblikke og med knivskarp nøjagtighed. Ved denne form for marketing har virksomheden nogle fantastiske muligheder for at ramme præcist og effektivt i hjertet af deres målgruppe. Det sætter også krav til marketingchefen og hans reklamebureau - eksempelvis ved udviklingen af en søgemaskineoptimeret hjemmeside. Dens sproglige udformning, designet, hjemmesidens struktur og programmering for ikke at glemme indsigt og empati i relation til de kunder og brugere af siden, som man ønsker at tiltrække og tilgodese.

ONLINE ORD OG VENDINGER

Som marketingansvarlig i en virksomhed, der markedsfører sig online, vil du givetvis også støde på mange nye begreber, ord og forkortelser.

ADWORDS, PPC, SEO, ORGANISK SØGNING, SOCIALE MEDIA, LANDING PAGES, NYHEDSBREVE, REPORTING, TRACKING, TESTING, KONVERTING

Nogle er naturligvis mere nødvendige i dit online arbejdet end andre. Det er dog altid en god idé, at du, dit webbureau eller dit reklamebureau kender deres betydning og forstår at bruge dem med henblik på at optimere dit udbytte i online markedsføringen, så ON knappen lyser grøn og klar til at skabe dig mere forretning.

Tilmeld vores nyhedsbrev