Viral markedsføring

Viral markedsføring på internettet er basalt set en måde, hvorpå man kan få spredt sit budskab - typisk små reklamefilm - ved, at brugere selv sender links til filmene til hinanden via e-mail. Når en person sender en film til sine venner, og de hver især sender den videre til deres netværk af familie, kolleger bekendte og venner, så opnår man meget hurtigt en spredning af budskabet. En spredning der minder om den måde, en virus spredes på. Deraf navnet: viral markedsføring.

seeding og spredning
Seeding kaldes den del af viral markedsføring som kendetegner arbejdet med at "plante eller så" filmene på særlige hjemmesider og weblogs. Nogle af de mest kendte eksempler er youtube.com, myspace.com og facebook.dk. På disse hjemmesider og blogs er der så brugere, der ser filmen og – hvis de synes den er god nok – videresender den til en eller flere venner. På den måde opnås en viral spredning.

film er social status
Unge bruger ofte disse typer virale film og spil til at vedligeholde deres sociale relationer og til at iscenesætte sig selv med en bestemt type humor. De film, der bliver sendt rundt er ofte ganske underholdende og med en overraskende udvikling.

fordele og ulemper
De største fordele i viral markedsføring er prisen og de enorme muligheder for at nå et uanet antal modtagere. En af de største ulemper er den manglende styring man traditionelt har indenfor traditionel markedsføring. Indrykker man således an annonce i et magasin har man i høj grad en idé om hvor mange der vil opleve annoncen, hvem de er og hvornår de vil blive påvirket af annoncen. Disse muligheder har man ikke indenfor viral markedsføring hvor man selvsagt ikke har den afgørende indflydelse på hvem og hvor mange den virale film bliver videresendt til. Grundlæggende handler viral markedsføring om, at det dels er billigere end eksempelvis reklamefilm produceret til TV, dels er der ofte tale om specifikke målgrupper, som er svære at nå med traditionel markedsføring, og dels er der en større troværdighed budskaber der er afsendt af en man kender og ikke af en kommerciel virksomhed.

udvikling
Flere og flere virksomheder benytter i dag viral markedsføring som en del af deres markedsføring - og endnu flere vil bruge der fremover. De skal dog være opmærksomme på at netbrugerne i stadig stigende grad blive langt mere kritiske over for viral markedsføring. Det sætter kvalitetskrav bl.a. til os reklamebureauer.

fascination, forundring, forargelse
Såvel den kreative idé som produktionen af film skal virkelig være god og holdbar før man kan gøre sig håb om at høste frugter indenfor dette markedsførings område. Det er nok en ganske god idé at huske på 3 Flere når, der skal tænkes viral markedsførings idé: fascination, forundring eller forargelse.
.